Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

KOUŘENÍ JE NEMOC

 

Ze začátku to tak nemusí vypadat, člověk si občas ve společnosti rád zapálí – a chutná mu to. Co ale dělat, pokud požitek z kouření přeroste v závislost? Závislý kuřák má stejné příznaky jako uživatelé tvrdých drog, např. heroinu. Přestat kouřit a zbavit se závislosti na nikotinu je těžké, nikoli však nemožné. Statistiky ukazují, že 80 % kuřáků si přeje přestat kouřit. Rovněž je prokázáno, že z kuřáků, kteří se pokusili přestat bez cizí pomoci, „jen tak“, byla úspěšná pouze 2 %. Do roka se 98 % z nich ke kouření opět vrátilo.

Co získám, přestanu-li kouřit:

  • Prodloužíte si život
  • Ženy ocení zlepšení stavu pleti
  • Muži ocení zlepšení sexuální výkonnosti
  • Vrátí se chuť a vůně jídla
  • Vyhnete se rýmě i infekcím
  • Zbavíte se chronického kašle
  • Budete mít bělejší zuby
  • Zlepšíte svou kondici
  • Budete lépe dýchat
  • Snížíte riziko řady smrtelných onemocnění   
Oblečení pro Tebe - Dámská móda a spodní prádlo

Co vás čeká, pokusíte-li se přestat kouřit:

  1. a) SAMI - vaše šance, že se vám podaří přestat kouřit a vydržíte to rok, je asi tříprocentní. Pravděpodobně se budete potýkat s abstinenčními příznaky, které jsou hlavním důvodem selhání
  2. b) S POMOCÍ VOLNĚ PRODEJNÝCH LÉKŮ
    s nikotinovými náhražkami vaše šance na úspěch vzrůstají, abstinenční příznaky jsou mírnější
  3. c) S POMOCÍ LÉKAŘE A LÉKŮ NA PŘEDPIS – máte největší šanci na úspěch, kombinací odborné podpory lékaře a moderních účinných léků úspěšnost léčby činí až 44%
Boj s každou závislostí bývá velmi složitý a dlouhodobý. Nikdo netvrdí, že je skoncování se závislostí na nikotinu jednoduché. Závislost na nikotinu je nemoc, kterou je třeba stejně jako všechny ostatní nemoci léčit. Odvykání proto vyžaduje chuť a vůli kuřáka samotného.
Závislost na cigaretách způsobuje vysoce návykový nikotin. Pokud tělo nedostane svou obvyklou dávku nikotinu, brání se abstinenčními příznaky. Ty postihují asi 60-70 procent kuřáků, kteří se pokoušejí přestat kouřit. Příznaky nastupují už několik hodin po poslední cigaretě a vrcholí během 48-72 hodin. Jejich intenzita začíná klesat za 3 až 4 týdny, ale některé z nich, např.nutkavá touha po cigaretě, odeznívají až po 10 týdnech.

Léky na předpis abstinenční příznaky výrazně eliminují a s jejich pomocí se šance kuřáka na úspěch výrazně zvyšuje

 

Abstinenční příznaky, které trápí

odvykajícího kuřáka:

  1. neodolatelná chuť na cigaretu – každý odvykající kuřák by se měl snažit změnit rituály, které kouření provázejí: pití kávy, denní režim
  2. podrážděnost, vztek, časté změny nálady – trpěliví by měli být i lidé v okolí pacienta a pomáhat mu překonat přechodné období
  3. nervozita, úzkost, obavy – organismus vyžaduje přísun drogy a bojí se, že ji  nedostane
  4. bolesti hlavy, závratě, křeče – nedostatek nikotinu se může projevit i těmito nežádoucími stavy
  5. nespavost – při odvykání dochází často k poruchám spánku, bývalý kuřák večer špatně usíná nebo se budí uprostřed noci
  6. neschopnost se soustředit – odvykání kouření může mít vliv i na dočasné snížení pracovní výkonnosti
  7. zvýšená chuť k jídlu – většina bývalých kuřáků přibere 3-4 kilogramy za rok. Je vhodné se více hýbat, případně nasadit lehkou redukční dietu
Pokud kuřák navštíví lékaře a užívá předepsané léky, bývají abstinenční příznaky minimální a dokonce silní kuřáci situaci mnohem lépe zvládají.

 

Odvykání kouření: Možnosti léčby

 

Léky na předpis

  1. Champix – více informací [ Champix ]
  2. Zyban– více informací [ Zyban ]

Výrazně zvyšují šanci odnaučit se kouřit, navíc s minimem abstinenčních příznaků. Jejich velká výhoda spočívá v tom, že neobsahují nikotin. Účinná látka v nich obsažená jsou vareniklin nebo bupropion. Působí na receptory v mozku a zabraňují tak abstinenčním příznakům i chuti na cigaretu. Po dobu léčby se tak kuřáci zbavují své závislosti, aniž by výrazněji trpěli abstinenčními příznaky.

 

 

Nikotinové náhražky

  1. Nicorette – více informací [ Nicorette ]
  2. Niquitin– více informací [ Niquitin ]

Dodávají do těla nikotin v čisté formě. Na rozdíl od cigaret neobsahují život ohrožující karcinogenní látky. Postupně se tak snižují dávky nikotinu, čímž dochází k potlačení fyzické i psychologické závislosti na cigaretě.

Pokud se kuřák rozhodne přestat kouřit sám, je to uznáníhodný počin, jeho šance na úspěch je ale bohužel nízká. Jen asi 3% kuřáků odvykajících jen za pomoci silné vůle vydrží nekouřit déle než rok.

Pokud své rozhodnutí přestat kouřit myslíte vážně nebo už máte za sebou sérii neúspěšných pokusů, seriózně zvažte, jestli nenastal ten správný  čas poohlédnout se po jiném a účinnějším způsobu řešení. Je prokázáno, že šance na úspěšné odvykání kouření je největší, zkombinujete-li pomoc, podporu a rady lékaře s moderními léky, které vám předepíše.V dnešní době existuje několik možností léčby závislosti na nikotinu, které se liší jak principem, na kterém fungují, tak i mírou úspěšnosti.

Ačkoli preparáty na odvykání kouření něco stojí, náklady na jejich pořízení jsou často nižší než u cigaret. Vždyť kuřák, který si dopřeje krabičku denně, měsíčně investuje více než 2000 korun. Dobrou zprávou je, že na léčbu kuřáků začaly přispívat některé zdravotní pojišťovny včetně VZP.
Více informací [ Příspěvky zdravotních pojišťoven ]

Lékaři již dnes mají k dispozici moderní léčbu, s jejíž pomocí šance kuřáka na úspěšnou abstinenci stoupá až čtyřnásobně.. Každou léčbu musí doplňovat i vůle odvykajícího kuřáka a silné rozhodnutí, že chce skutečně skoncovat se svou závislostí na nikotinu.

Může užívat léky na předpis nebo volně prodejné preparáty.

Osvědčené tipy při odvykání

  1. Nejprve se ujistěte ve svém rozhodnutí, že si opravdu přejete přestat kouřit. Napište si důvody, které vás vedou k Vašemu rozhodnutí a co získáte tím, že nebudete kouřit.
  2. Pokud je to možné, vyvarujte se stresových situací.
  3. Stanovte si den, kdy chcete přestat kouřit. Nespoléhejte jen na sebe a několik dní předtím navštivte svého lékaře, poradnu nebo centrum odvykání kouření. Požádejte přátele a rodinu o podporu.
  4. Odstraňte všechny věci, které vám kouření připomínají – cigarety, popelníky, zapalovače.
  5. Naplánujte si dopředu, jak zvládnete situace, při nichž jste obvykle kouřili.
  6. Změňte i jiné návyky – pokud bylo vaším zvykem si k ranní kávě zapálit cigaretu, vyměňte ji za šálek zeleného čaje.
  7. Vyhýbejte se pokud možno společnosti kuřáků a omezte spotřebu alkoholu.
  8. Nahraďte cigaretu žvýkačkou nebo bonbónem. Pijte hodně vody, jezte ovoce a zeleninu, sportujte.
  9. Zapálit si příležitostně není cesta, jak si odvykání usnadnit. I jedna cigareta je tabu, pokud jste s kouřením skoncovali. Kouření je nemoc zvaná závislost.  Nestyďte se a svěřte se odborníkům.
  10. Léčba by měla trvat nejméně 12 týdnů, aby si vaše tělo „zvyklo nekouřit“. Vaše kariéra kuřáka taky netrvala nijak krátce. Přípravky na odvykání kouření vám pomohou potlačit vaše abstinenční příznaky.
  11. Za své úsilí se odměňte. Spočítejte, kolik peněz jste ušetřili a kupte si něco, po čem dávno toužíte.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

What is a bracing blood make

(Alierrybor, 8. 10. 2018 0:48)

Torsion bras de quelqu'un est comment dur votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque temps votre coeur bat, il pompe le sang par de vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-naturel-plante-verte/

Expensive Blood Crushing and Heart Disorder

(AethitoQueuece, 24. 7. 2018 7:55)

Torsion bras de quelqu'un est comment robuste votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque culture votre coeur bat, il pompe le sang a tous egards vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/ordonnance-medicale-cialis/

Co takhle BIOREZONANCE

(Honza, 29. 2. 2012 11:44)

Kouřil jsem od 16-ti let do 55-ti.Zaplatil jsem 1200.-Kč za odvykání pomocí biorezonance a od srpna 2011 jsem si nezapálil.Všem doporučuji!!!

Bílá berlička

(Monika, 18. 8. 2009 13:30)

Dobrý den...poslední "bílou berličku" jsem si zapálila ve středu 5/8 2009...Je mi 27let a kouřím aktivně 10let,skoro krabičku denně...rozhodla jsem se ze dne na den,že s cigaretama končím...trochu má v tom prsty má nová známost,která nekouří už nějaký ten pátek,tak proč bych to nezvládla já...už je to 14dní,co nekouřím a opravdu se to dá vydržet...i když mě přepadne nesnesitelná chuť na cigaretku,tak jdu raději uklidit byt a nebo se cpu žvýkačkama a zeleninou...všem přeji hodně úspěchů a držím pěsti!!!Příjemný den...